Saturday 11 May 2013

Tak Mungkin Bersatu : Bab 9


      




    Butang lif ke tingkat 5 bangunan syarikat itu ditekan. Qaisara menarik nafas dalam. Rasa kecut perut menyerbu dirinya. Apa omputih cakap, ‘butterflies in stomach’. Tapi ini bukan setakat butterflies, elephants pun dah ada dalam perut ni! Keadaan lif yang berdindingkan cermin dan berpenghawa dingin itu pun sudah jelas menunjukkan bahawa Alam Damai Holdings ini merupakan sebuah syarikat yang sangat hebat. 
  

     Tudung biru bercorak bunga-bunga di kepala dibetulkan. Untung ada cermin dalam lif ni! Kot hitam yang menutupi blaus putihnya dibukakan butang. Lega! Kalau tidak badan ini terasa sangat sesak. Sudahlah tengah gelabah.


     Pintu lif terbuka. Qaisara mengintai keadaan ruang tingkat itu dengan hati yang cemas. Pintu kaca di hadapan lif itu dibuka perlahan-lahan. Terdapat sebuah meja panjang berdekatan dengan pintu kaca itu dan ada seorang gadis bertudung yang sedang menyusun kertas ke dalam sebuah fail. Penyambut tetamu barangkali. Tetapi kenapa perlu ada penyambut tetamu di tingkat ini? Kan sudah ada penyambut tetamu di tingkat bawah sekali? Sah-sah syarikat ini memang hebat! Sampai ada dua tempat sambut tetamu.


    “Assalamualaikum, cik. Saya datang untuk temuduga.” Qaisara menyapa gadis itu yang dilihat seperti seumur dengannya.


     “Datuk belum sampai lagi. Mungkin 15 minit lagi. Cik duduk dulu,” arah gadis itu sambil menunjukkan sofa panjang di sudut penjuru ruangan itu.


   Tanpa berkata apa-apa, Qaisara terus menghenyakkan punggungnya di tempat yang diarahkan. Dia tunduk melihat jam di pergelangan tangan kanannya. Sudah jam 9.05 pagi. Ingatkan aku yang lambat. Tapi nasib baik jugak orang yang nak temuduga aku tu tak datang lagi, kalau tidak mesti awal-awal lagi tak dapat kerja sebab aku lambat. Gumam hati Qaisara.


     Lima minit kemudian, kedengaran suara dua orang lelaki sedang bersembang masuk ke ruangan itu. Agaknya itulah Datuk Adi Dharma, kot. Qaisara memandang dua orang lelaki yang sedang menghampiri meja gadis yang disangkakannya penyambut tetamu itu tadi. Seorang daripada lelaki itu kelihatan seperti berusia dalam lingkungan 50-an manakala seorang lelaki lagi nampak sebaya dengan dirinya sendiri. Mestilah yang agak berusia itu Datuk Adi Dharma, kan.


     “Selamat pagi, Datuk, Encik Firas,” sapa gadis yang disangkakan penyambut tetamu itu dengan segaris senyuman.


     “Selamat pagi. Liyana dah sampai?” Datuk Adi Dharma membalas. Wajahnya kelihatan manis saja. Tak nampak garang pun. Lelaki muda yang di sebelah Datuk pula hanya berwajah serius. Sapaan gadis tadi juga tidak dibalas. Berwajah serius?! Gadis tadi menyebut ‘Encik Firas’! Qaisara kaget. Diperhatikan lagi tiga orang yang di hadapannya itu bercakap.


     “Belum lagi, Datuk. Awal pagi tadi Liyana call saya beritahu yang anak dia demam. Dia lambat sikit hari ini sebab dia nak hantar anaknya ke klinik dulu,” terang gadis itu panjang lebar.


     “Okey, tak apa. Bila Liyana dah sampai, awak suruh dia hantar schedule saya untuk hari ini ke bilik saya, ya?”


      “Baiklah, Datuk. Lagi satu, ada seorang perempuan datang untuk temuduga.”


      “Ayah, kita ada buka temuduga untuk apa? Setahu Firas, ayah tak ada cakap pun pasal nak cari staf baru, kan?” Celah lelaki muda yang sedari tadi hanya berdiam diri. Macam protes aje?


      “Okey, suruh dia masuk ke bilik saya,” balas Datuk Adi Dharma lalu berjalan ke arah lorong di sebelah kanan. Lelaki muda tadi hanya mengikut langkahnya. Kemudian, mereka bersembang lagi. Qaisara mengerutkan dahinya. Aku yang tercongok kat sini diorang tak perasan ke?


    “Siapa nama cik?” Soal gadis itu tiba-tiba. Qaisara terkejut. Entah bila dia duduk depan aku pun aku tak sedar.


   “Airis Qaisara Mohd Kamal. Boleh panggi Sara aje.” Qaisara tersenyum.


    “Saya Suri. Boleh panggil Kak Suri. Saya penyambut tetamu di tingkat ini,” jelas Suri dengan mesra. Qaisara mengangguk. Memang tiap-tiap tingkat ada penyambut tetamu ke macam mana?


       “Kakak ke? Macam sebaya aje kita ni?”


    “Jangan cakap macam tu, dik. Akak dah masuk 30 tahun dah. Cuma belum jadi puan lagi,” balas Suri tersipu malu. Wajahnya yang keanak-anakan memang selalu disangkakan seperti gadis awal 20 tahun. Itulah yang orang cakap penampilan boleh menipu. Kadang-kadang kita terjumpa lelaki tua tepi jalan pakai baju koyak-rabak aje, padahal CEO syarikat mana-mana. Kadang-kadang kita tengok muka orang tu macam baru habis sekolah aje, padahal anak lima orang dah.


     “Eh, awet muda!” Qaisara terkejut. Biar betul dah 30 tahun? Kalau letak muka aku sebelah muka Kak Suri ni sah-sah muka aku nampak lagi tua. Bukan tua, ya. Tapi, matang! Nak sedapkan hati aje sebenarnya.


    “Yalah tu. Sebenarnya akak pun tak tahu yang company ada panggil orang temuduga. Sara tengok iklan atau dapat surat tawaran?”


   “Saya dapat surat tawaran Rabu lepas. Saya pun tengah menganggur sekarang. Ini pun mencuba nasib aje,” beritahu Qaisara. Aku pun terkejut bila tengok ada surat tawaran kat peti surat. Tapi dah rezeki, cuba ajelah.


    “Okey, yang tadi itulah Datuk Adi Dharma. Dia orang Indonesia tapi dah lama menetap di Malaysia. Itu pasal namanya pelik sikit. Tapi dia memang baik gila. Tak garang langsung! Tengok macam tadi, PA dia si Liyana tu terpaksa datang lewat sikit sebab anak demam, dia tak marah pun. Kalau majikan lain mesti dah meletup! Cuma dia tegas sikitlah. Yang muda tadi tu pulak anak lelakinya, Encik Firas Daniyal. Dia ini, akak malaslah nak komen apa-apa!” Cerita Suri satu persatu. Memang tak tahu nak komen apa pasal si Firas itu! Sudahlah baru kerja tak sampai berapa hari, kerek aje lebih!


     Hampir jatuh pengsan Qaisara apabila mendengar segaris nama itu. Malapetaka apa pulak kali ni? Sudahlah dulu masa sekolah pun dah bernasib malang terpaksa berdepan dengan lelaki sombong itu!


    “Jomlah akak bawak Sara pergi bilik Datuk,” ajak Suri. 


    Mereka berdua pun berjalan menuju ke bilik Datuk Adi Dharma. Qaisara menyesal. Sangat menyesal kerana datang ke temuduga itu. Kalau boleh memang dia tak mahu ada apa-apa kaitan dengan lelaki sombong itu lagi. Tak apa, temuduga nanti aku buat sampai Datuk rasa tak rugi pun kalau tak ambik aku kerja. Kahkahkah!


**********


    Secawan kopi panas dicicip lalu dia tersenyum senang hati. Petang ini akan diadakan mesyuarat berkenaan dengan projek pembinaan muzium di Melaka itu. Keputusan mesyuarat itu jugalah yang akan menentukan siapa benar dan siapa salah. Puas Haikal memujuk Datuk Adi Dharma untuk melakukan mesyuarat tergempar itu. Pada awalnya, Datuk hanya menyuruh Haikal berbincang dengan Firas berdua saja. Tetapi dipujuknya Datuk sehingga lelaki tua itu bersetuju. Kalau nak harap berbincang dengan si Firas perasan bagus tu memang tak akan jadi apa-apa. Mesti dia nak aku ikut kepala angin dia aje. Kalau dah tak puas hati tu aku buat benda cantik tara mana pun dia tetap akan tentang.


    Haikal mencapai telefon pintarnya lalu nama ‘Baby Eryna’ dicari dalam senarai kenalannya. Nombor wanita itu didail.


    “Yes, abang sayang?” Sapa Eryna setelah menjawab panggilan lelaki yang paling disayanginya itu. Payah benar lelaki itu mahu menghubunginya. Dia yang selalu menelefon Haikal. Sibuk sungguh arkitek muda itu!


    “Wie geht es dir?” Haikal bertanya khabar.  Eryna sudah seminggu tidak menghubunginya. Tak tahan dengan rasa rindu yang semakin menggebu di hatinya, dia pun menelefon wanita yang jauh di tempat dia belajar dulu.


    “There’s nothing better when I’m near with you,” jawab Eryna nakal. Dia ketawa manja di hujung ayatnya.


    “Sweet talker!” Haikal tesenyum bahagia. Memang tiada seorang pun yang boleh membahagiakannya selain arwah mama, nenek dan Eryna. Semestinya dia tak akan lupa akan seorang lagi yang mampu membuat dia tersenyum sepanjang hari.


    Eryna tergelak kecil.


    “Abang ada presentation penting kejap lagi. Wish me luck. Do pray for me.”


   “Sure!”


    “Sayang abang ni bila nak balik temankan abang kat Malaysia ni?” Soal Haikal. Hari tu cakap macam nak balik dah tapi tak sampai-sampai pun. Rindunya!


    “So you can’t wait to see me?”


    “Of courselah, sayang!” Dia tersenyum sendirian. Memang kalau ada orang nampak dia dalam keadaan sebegini pasti orang akan mengatakan yang dia sedang mabuk cinta!


  “Oh my goodness! Abang, I gotta go now! See ya. Assalamualaikum. Always love you!”


   Talian dimatikan oleh si penerima panggilan. Haikal mengeluh. Baru nak lepas rindu!


    Haikal berdiri. Kot hitam yang tersangkut di penyandar kerusinya diambil lalu dipakai. Komputer riba dimasukkan ke dalam beg sandangnya lalu digalas keluar dari bilik kerja itu. Sebelum keluar, dia sempat mencapai kertas lukisan pelan bangunan muzium yang sudah ditolak mentah-mentah oleh Pembantu Pengarah syarikat itu. Kini, dia berjalan ke bilik mesyuarat dengan semangat yang berkobar-kobar dalam dada. 




2 comments: