Monday 13 May 2013

Tak Mungkin Bersatu : Bab 10


     





      Punggungnya dilabuhkan di atas kerusi yang diarahkan oleh Suri dengan hati yang berat. Matanya memerhati ke sekeliling bilik mesyuarat syarikat yang besar itu. Besar sungguh! Meja mesyuarat pun ada hampir-hampir 50 buah kerusi. Matanya dialihkan pula pada hujung meja mesyuarat itu. Masih ada tiga kerusi yang belum diisi. Sebenarnya bukan semua kerusi diisi pun. Kerusi yang di belakang-belakang kosong saja.


      “Meeting ini hanya dihadiri oleh Datuk, Encik Firas Daniyal dan arkitek-arkitek di syarikat ini. Lebih kurang 10 orang aje,” terang Suri apabila dia terperasankan muka hairan Qaisara. Qaisara mengangguk faham. Patutlah tak semua kerusi diisi.


      “Sebenarnya akak tak ada kaitan pun dengan meeting ini. Sara okey kan kalau tak ada akak?” Qaisara lantas menoleh pada Suri dengan riak wajah terkejut. Biar betul? Aku dahlah tak kenal siapa-siapa lagi dalam syarikat ni. Kecuali si Firas itulah. Mahu mati kutu aku sorang-sorang dalam bilik besar ini!


      “Sorrylah, dik. Behave, okey,” pesan Suri lalu berjalan keluar dari bilik itu.


      Qaisara semakin resah. Hujung tudungnya dipintal-pintal. Apa aku nak buat sekejap lagi? Hari pertama dah kena masuk mesyuarat bagai, aku ni budak baru belajar aje. Tak tahu apa-apa lagi! Sudahlah setuju kerja di sini pun terpaksa aje. Tak sangka aku tadi tak ada temuduga pun. Jumpa Datuk cuma perkenalkan diri  aje. Lepas itu, terus Datuk cakap dah boleh kerja. Rosak rancangan aku nak buat Datuk tak kenankan aku untuk kerja di sini!


   Seketika kemudian, pintu  pun dibuka dan tiga orang lelaki berpakaian formal masuk ke bilik mesyuarat. Datuk Adi Dharma mengambil satu-satunya tempat yang ada di hujung meja besar itu manakala Firas duduk di tepinya di sebelah kanan meja.


    Satu lagi susuk tubuh menarik minat Qaisara. Lelaki itu segak berkameja merah muda dan kot hitam menutupi tubuhnya yang sasa. Tempat duduk di tepi Datuk Adi Dharma yang terletak di sebelah kiri meja mesyuarat diambilnya. Beberapa saat kemudian, pandangan mata lelaki itu membalas pandangan mata Qaisara. Senyuman manis dilemparkan olehnya lalu dia menundukkan kepalanya sedikit tanda menyapa Qaisara. Qaisara segera melarikan pandangan. Dia berpura-pura membuka buku catatannya. Malu! Macam mana lelaki itu boleh perasan?! Tampan! Tapi, macam kenal la lelaki ini. Siapa, ya?


    Qaisara angkat muka. Lelaki itu masih memandangnya sambil tersenyum. Qaisara memberanikan diri membalas pandangan lelaki itu dengan muka yang garang. Harap dia takut!


    Namun, lelaki itu masih  memandangnya malahan dia berani mengenyitkan matanya kepada Qaisara. Qaisara tersentak. Lelaki itu pula cuba menyembunyikan tawanya walaupun Qaisara tahu lelaki itu hendak tergelak. Qaisara sudah panas hati. Melampau betul lelaki ini!


       Hati Haikal sudah ketawa berdekah-dekah dalam dadanya. Apalah budak Qaisara ni! Nak buat lawak pun dalam bilik mesyuarat. Haikal masih tersenyum walaupun dia sudah berhenti menyakat sahabat baiknya itu. Matanya mula fokus pada komputer riba yang baru dihidupkan. Eh, tapi macam mana boleh ada Qaisara di sini?


       Qaisara merengus perlahan. Buku catatan dibuka pada muka surat yang kosong lalu pen dipegang kejap. Dasar lelaki gatal! Tapi, kenapa muka dia familiar sangat? Qaisara cuba mengingat siapa lelaki itu. Ha! Lelaki itu adalah lelaki yang di rumah Nek Milah tempoh hari! Juga lelaki yang sama di tepi tasik di masjid hari itu!


      Wajah lelaki itu yang sedang leka memandang pada skrin komputer ribanya dipandang lagi. Qaisara benar-benar yakin bahawa itu adalah lelaki yang sama di rumah Nek Milah dan di tasik tempoh hari. Tapi kenapa perwatakan lelaki itu seperti agak berbeza daripada yang dia pernah jumpa di dua tempat tersebut? Lelaki itu agak garang ketika di rumah Nek Milah. Lelaki itu kelihatan kusut dan berserabut ketika di tasik.


     “Assalamualaikum dan selamat petang. Pertama-tamanya, seperti yang anda semua dapat lihat ada muka baru dalam kalangan kita, Cik Airis Qaisara Mohd Kamal akan turut serta dengan anda semua dalam apa-apa projek yang akan dipertanggungjawabkan kepada syarikat kita nanti. Jadi, saya harap semua dapat beri tunjuk ajar kepada Cik Airis Qaisara.” Datuk Adi Dharma memulakan bicara. Qaisara mengukirkan segaris senyuman manis apabila semua mata tertumpu padanya. Semua mata kecuali mata milik Firas Daniyal!


     Lelaki gatal tadi turut memandangnya dengan pandangan yang Qaisara pun tak tahu nak tafsir bagaimana pandangan itu. Seperti pandangan yang terlebih mesra saja. Sudahlah lelaki itu senyum sampai ke teling. Lebar sungguh senyumannya! Seram!


    “Sementara ini, saya letak Cik Airis Qaisara di bawak tunjuk ajar Encik Khalis. Encik Khalis tiada masalah, kan?” Sambung Datuk Adi Dharma lalu matanya terarah pada Haikal.


     “Tiada,” jawab Haikal ringkas. Dia tersenyum senang hati. Rasanya hari itu adalah hari yang paling banyak dia tersenyum.


     Qaisara terpempan. Kenapa mesti aku diletakkan di bawah lelaki itu? Sudahlah macam psiko semacam aje! Tapi, oh, namanya Khalis. Padanlah dengan kekacakan wajahnya. Ewah! Merapulah kau, Sara! Tadi bukan main mengutuk dia gatal, sekarang puji dia kacak pulak!


    “Sebenarnya mesyuarat petang ini tak ada benda yang penting sangat pun. Cumanya kita nak tentukan sama ada design yang Encik Khalis sudah reka untuk projek muzium kita di Melaka itu boleh diterima atau tidak. Sebab itulah kita panggil semua arkitek syarikat ini untuk menilai dan memberi pandangan. Mesyuarat ini pun telah dicadangkan oleh Encik Khalis sendiri. Jadi, marilah kita dengar apa yang ingin dikatakan oleh beliau,” panjang lebar Datuk Adi Dharma menerangkan tujuan sebenar mesyuarat itu diadakan.


      Haikal bangun dari duduknya. Wayar projektor  LCD disambungkan pada komputer ribanya. Matanya kembali fokus pada skrin komputer sambil tangan kanannya lincah menari-narikan tetikus. Seminit kemudian, lukisan pelan bangunan muzium elok  terpancar pada skrin besar di hadapan meja mesyuarat itu. Suis lampu pantas ditutupnya lantas dia kembali berdiri di sebelah skrin besar itu.


    “Baiklah. Ini adalah rekaan saya untuk projek muzium kita di Melaka. Dalam rekaan bangunan muzium ini, saya menitikberatkan senibina dari Britain pada sudut luaran bangunan. Saya...”


     “Kenapa perlu digunakan senibina dari Britain sedangkan kita punya warisan kita sendiri?” Soal Firas. Dia tersenyum sinis. Ambik kau soalan maut! Kau ingat senang-senang aje kau nak menang?


      Haikal melepaskan keluhan halus. Kacau betul mamat ni! Aku tak habis cakap lagi dia dah menyampuk. Aku geramlah ni!


      “Jadi, Encik Firas nak kita pakai rekaan Melayu?”


    “Sudah semestinya. Kita ada warisan kita sendiri,” jawab Firas angkuh.


      “Contoh?” Soal Haikal kembali.


     “Kita bina muzium yang bentuknya seakan-akan rumah kampung atau istana Melayu pada zaman kegemilangan Melayu dulu. Macam Istana Seri Menanti.” Firas mengeluarkan buah fikirannya dengan begitu yakis sekali. Dia tersenyum bangga.


     “Bangunan muzium yang kita nak bina ini bukanlah muzium kecil yang hanya mempamerkan lukisan atau benda-benda kecil yang lain. Kalau tujuan muzium itu dibina hanya untuk mempamerkan lukisan atau benda lain, mungkin kita boleh terima. Sebabnya adalah senibina Melayu sendiri terdiri daripada kayu-kayan. Jadi, agak kukuhlah kalau kita nak pakai untuk tujuan sebegitu. Masalahnya tujuan muzium itu dibina adalah untuk mempamerkan kereta-kereta antik. Kita perlu berfikir dengan lebih cerdik sikit. Please, use your brain before you speak.” Haikal sempat mengenakan Firas melalui kata-katanya. Dia ingat dia aje yang pandai? Biar dia malu sikit!


      Firas terkedu. Kenapa aku tak tahu pun yang muzium ini hendak dibina untuk diletakkan kereta antik? Kalau aku tahu tak adanya aku beri idea macam tu. Bodohnya! Aku nak kenakan si Haikal tapi kenapa aku yang terkena balik!


    “Saya rasa kita tak perlukan explanation dari Encik Khalis lagi tentang senibina bangunan muzium ini. Sudah terang-terang hasil kerja Encik Khalis sangat bermutu,” celah Encik Alfian pula. Memang itu yang dirasakannya sejak awal lagi.


      Qaisara yang sedari tadi hanya menjadi penonton baru tersedarkan sesuatu. Akalnya sedang memikirkan seperti ada yang tak kena antara dua orang lelaki muda di dalam bilik mesyuarat ini.


    “Adakah Encik Alfian seorang saja yang berpihak kepada Encik Khalis?” Soal Datuk Adi Dharma mahukan kepastian.


    “Sebenarnya kami semua suka dan kagum dengan design Encik Khalis,” jawab Laila pula. Lima orang arkitek lain termasuk Encik Alfian sendiri mengangguk-anggukkan kepala tanda setuju.


      “Cik Airis Qaisara, apa pandangan cik?” Soalan yang ditujukan oleh Datuk Adi Dharma kepada Qaisara membuatkannya tersentak.


     “Saya masih baru untuk memberikan pendapat dalam projek besar sebegini. Tapi, bagi saya, design yang disiapkan oleh Encik Khalis ini sangat cantik. Kalau Encik Firas menentang hasil kerja Encik Khalis ini hanya disebabkan nak tegakkan Melayu kita, rasanya perlulah kena pada cara dan tujuan pembinaan bangunan warisan itu sndiri.” Qaisara melontarkan pandangannya pula. Ewah, Qaisara! Pandai kau bercakap, ya?


     Sekali lagi Firas terkedu. Dia tertunduk diam. Mereka berdua ini memang ada pakatan mahu mengenakan aku. Kalau sudah bersahabat baik, memang sentiasa bersatu hati!


     “Jadi, rasanya kita sudah tahu apa keputusannya, kan? Bolehlah kita bersurai. Assalamualaikum,” kata Datuk Adi Dharma lalu bangun dari kerusi.


      Qaisara masih lagi terkejut. Macam itu aje mesyuarat? Tak sampai sejam pun!


      Haikal tersenyum puas. Komputer ribanya kembali disimpan dalam beg sandang. Puas hati aku! Sekarang aku ada misi baru pula. Airis Qaisara.


    Semua orang pun beredar dari bilik mesyuarat tersebut. Firas Daniyal berjalan keluar dengan hati yang panas. Masa masih panjang untuk kau mendabik dada, Khalis Haikal. Fikiran jahat Firas berbisik halus.




2 comments:

  1. ngeee!! Sara je yg tak tau siapa haikal -.-
    padahal orang lain semua tau.. apalah sara ni!

    ReplyDelete